چرک نویس شخصی علی صفرنواده

در اینجا نکات جالب در زمینه های مختلف، برنامه ریزی روزانه، هفتگی و ...، هدف گذاری و همچنین ثبت خاطرات مختصر را انجام می دهم.

چرک نویس شخصی علی صفرنواده

در اینجا نکات جالب در زمینه های مختلف، برنامه ریزی روزانه، هفتگی و ...، هدف گذاری و همچنین ثبت خاطرات مختصر را انجام می دهم.

این بلاگ در واقع بولت ژورنال منه. بولت ژورنال یه روش انعطاف پذیر برنامه ریزی است. خیلی بهتره دفتر کاغذی برای بولت ژورنال استفاده شه و همراه آدم باشه. راستش چند بار سعی کردم، ولی دفتر رو گم می کنم، جا میذارم و یادم میره با خودم ببرم. در واقع اینجا برام نقش بولت ژورنال رو داره.
برای اطلاعات بیشتر درباره بولت ژورنال این وبینار رو ملاحظه بفرمایید:
https://www.aparat.com/v/91GuD
برای اطلاعات بیشتر درباره مدیریت زمان این صفحه رو ملاحظه بفرمایید:
https://planacademy.ir

آخرین مطالب

۱۴ مطلب در خرداد ۱۴۰۳ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

روزهای زوج 16 الی 19 از شنبه هفته بعد شروع می شود.
حلقه
بازی های خلق
بازی های مهارتی

- مدرسه امام حسن مجتبی علیه السلام
سه تا اردو- سه تا سالن-
هزینه جدا
بعضی استخرها پدر و پسری
حداقل یک استخر، استخر آخر
اردوی درون کانونی صبح تا غروب
یک روزه درون شهری
یک روزه بیرون شهری
حدود 21 شهریور

سطح بالاتر دکترا از فقه و علوم اسلامی فقه تربیت

 

شماره و شناسه مربی در کانال قرار می گیرد.

 

 

سی الی سی و دو جلسه برنامه ابتدایی روزهای زوج

موسی پسندی

 

هزینه وسایل جدا

همه هزینه ها برای بچه ها

از قبل سالن و اردو اعلام می شود.

سالن و استخر معمولاً همان روزهای زوج

 

اردوها معمولاً آخر هفته ها

  • علی صفرنواده
  • ۰
  • ۰

حاج آقای صلصالی

 

تربیت برداشتن موانع است.

این هنر است.

ولی در فطرت پدر و مادر و بچّه همه چیز هست. خدا همه چیز را داده است.

قرار نیست کار ویژه ای انجام دهیم.

 

پس اگر این قدر تربیت ساده است، چرا این قدر درگیر تربیت بچّه ها هستیم.

زیر بنا و اساس تربیت محبّت است. محبّت به این صورت که بگویم بخاطر این بچّه ام را دوست دارم که خدا گفته است. چون خدا را دوست دارم.

کلید تربیت این نگاه است.

 

اصل و مبنای تربیت ما تربیت انسی و محبّتی است. تربیت ولایی است. این با فضای تربیتی و اکوسیستم تربیتی شکل می گیرد. نه با مربی، نه با خانواده، ....
یکی از این محیط ها مسجد است.
اوقات نماز، یکی از نمازهای که فرصت می کنیم، بچّه ها را ببریم یک مسجد خوبی که بچّه ها را اذیت نمی کنند و پیرمردها با بچّه ها رفیق می شوند.
نگویید نماز بخوان، یک نگاهی که شکل گرفته است این است که هیأت بچّه ها باید شکل بگیرد. آقای عبّاسی ولدی می گویند، اجازه دهیم بچّه ها بیایند همان هیأت بزرگترها، ببینند عشق و اشک ریختن شما برای امام حسین علیه السلام.
ما حواسمان به این نیست و غافل هستیم و کاسه چه کنم چه کنم ما جلوی همه دوره های مجازی دراز است.

 

موسی پسندی ابتدایی

  • علی صفرنواده
  • ۰
  • ۰

https://meysammotiee.ir/post/1816

  • علی صفرنواده
  • ۰
  • ۰

از کتابخانه نور، از متن چاپ جامعه مدرسین و شرح مرحوم آیت الله ذهنی تهرانی بر کفایه به نام تحریر الفصول فی شرح کفایة الأصول:

 

مقصد هشتم در تعارض ادله می باشد.

التعارض هو تنافی الدلیلین أو الادلة بحسب الدلالة و مقام الإثبات علی وجه التناقض أو التضاد حقیقة أو عرضاً بأن علم بکذب أحمدهما إجمالاً مع عدم امتناع اجتماعهها أصلا.

تعریف تعارض: تعارض عبارتست از منافات داشتن دو یا چند دلیل با هم بحسب دلالت و مقام اثبات بطوری که بینشان یا حقیقتاً و یا عرضاً تناقض یا تضادّ باشد، یعنی اجمالاً بدانیم یکی از آن دو کاذب و دیگری صادق است مشروط به اینکه با قطع نظر از  علم ما اجتماعشان با یکدیگر هیچ امتناعی نداشته باشد.

 

مرحوم استاد غلامعلی محمدی بامیانی در اینجا سه تعریف تعارض را بیان می فرمایند:

تعریف اوّل: منسوب به مشهور: تنافی الدلیلین على وجه التناقض أو التضاد: در قوانین و فصول آمده است.

تعریف دوم: از مرحوم شیخ انصاری: تنافی الدلیلین و تمانعهما باعتبار مدلولهما

تعریف سوم: مرحوم صاحب کفایه: التعارض هو تنافی الدلیلین أو الأدلة بحسب الدلالة

 

ادامه از http://lib.eshia.ir کفایه طبع آل البیت، شرح مرحوم آیت الله ذهنی تهرانی بر کفایه به نام تحریر الفصول فی شرح کفایة الأصول از کتابخانه نور:

وعلیه فلا تعارض بینهما بمجرد تنافی مدلولهما ، إذا کان بینهما حکومة رافعة للتعارض والخصومة ، بأن یکون أحدهما قد سیق ناظراً إلى بیان کمیة ما أُرید من الآخر ، مقدماً ان أو مؤخراً.

بنابراین به صرف تنافی بین مدلول دو دلیلی که یکی از آن دو بر دیگری حاکم بوده و همین حکومت رافع تعارض و خصومت بینشان می باشد نمی توان آن دو را با هم متعارض قرار داد.

و مقصود از جکومت آن است که یکی از دو دلیل ناظر به بیان مقدار مراد از دلیل دیگر باشد اعمّ از آنکه بر آن مقدّم بوده و یا پس از صدور دلیل محکوم وارد شده باشد.

  • علی صفرنواده
  • ۰
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم

آن مقداری که حفظ هستم را اینجا به تدریج از حفظ می نویسم، ان شاء الله.

 

جزء 29

بسم الله الرحمن الرحیم

تبارک الذی بیده الملک و هو علی کل شیء قدیر

الذی خلق الموت و الحیوة لیبلوکم ایکم احسن عملا و هو العزیز الغفور

  • علی صفرنواده
  • ۰
  • ۰

جلسه شماره 1

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین

و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و علی اهل بیته الطاهرین

[صلوات حضّار]

 

اوّلاً با عرض تبریک سالروز ولادت امام زمان ارواحنا فداه شب نیمه شعبان یکی از شب هایی است که احتمال دارد شب قدر باشد. علاوه بر اهمیت امشب، فردا شب هم شب بسیار مهمی است، شب شانزدهم شعبان. مرحوم میرداماد یک کتابی دارد درباره اعمال فردا شب، اصلاً یک کتاب کلاٌ مخصوص اعمال شب شانزدهم شعبان است.

 

پایان دقیقه 01:00

 

بله، و امّا بحث تفسیر مجمع البیان. اوّل یک دو سه تا نکته خیلی کوتاه عرض می کنم، بعد شروع می کنم.

اوّلاً اصل بحث تفسیر، بحث خیلی مهم است. در تفسیر بیضاوی می گوید که کار هر کسی نیست که وارد تفسیر شود، مگر کسی که ادبیات او مثل مثلاً معانی و بیان خیلی قوی باشد که بتواند فصاحت و بلاغت کلام خدای متعال را درک بکند. غیر از این که باید ادبیات خوب بداند انسان، باید تاریخ خوب بلد باشد، بخاطر این که شأن نزول آیات شریفه را بداند و علاوه بر این ها

 

پایان دقیقه 02:00

 

عقاید، کلام، فلسفه، عرفان و همین طور احکام شرعی، یعنی همین فقه و اصول، این جور چیزها را باید آدم خوب بلد باشد تا بتواند وارد تفسیر شود. خب، اهمّیّت تفسیر خیلی زیاد است. فکر می کنم آقا بزرگ تهرانی در الذریعة، آنجا تفاسیر شیعه که بر کلّ قرآن نوشته شده حدود هفتصد تفسیر معرّفی کرده، تفاسیری که هم بر بخشی از قرآن است، آن هم حدود هفتصد تا، یعنی چیزی حدود هزار و چهارصد تفسیر بر قرآن، ما شیعه ها داریم. اهل سنّت و فرق دیگر اسلامی، آن ها که خیلی بیشتر بر قرآن تفسیر نوشته اند و دارند.

 

پایان دقیقه 03:00

 

فهم و استفاده این تفاسیر هم متفاوت است. ببینید سه تا تفسیر است که این ها به عنوان تفسیر کتاب درسی بوده است در حوزه ها، هم در حوزه های شیعه، هم در حوزه های اهل سنّت:

یکی مجمع البیان

یکی تفسیر کشّاف

و یکی هم تفسیر بیضاوی

این ها را به عنوان کتاب درسی نوشته اند. یعنی مثلاً مثل کفایه این ها، این ها را کلمه به کلمه می خوانده اند و افرادی مثل آیت الله حسن زاده آملی، خدا حفظشان کند، ایشان می فرمود که من دو بار کلّ مجمع البیان را، ده جلد را، دو بار، کلمه به کلمه پهلوی آقای شعرانی درس گرفتم. با اینکه خب، مثلاً این ها حب، یکی ایشان بوده، آیت الله جوادی بوده حفظه الله

 

پایان دقیقه 04:00

 

تعالی این ها آدم های خیلی هوشمندی بودند، این ها یک دور خوانده اند ده جلد، باز دوباره خوانده اند. مجمع البیان دقّت و ظرافت خیلی زیاد دارد. حقیقتاً اگر کسی مجمع البیان را یاد بگیرد، هر تفسیر دیگری را می تواند بفهمد. نمی گویم تفاسیر دیگر را یاد می گیرد، یعنی اگر کسی مجمع البیان را بخواند، فرض کنید تفسیر دیگری را باز کند دستش بگیرد دستش، می فهمد تفسیر چه می گوید. امّآ اگر که شما مثلاً محمع البیان را نخوانید، ولی مثلاً فرض کنید تفسیر صافی یا المیزان را بخوانید، المیزان آدم بخواند، الیمزان را یاد گرفته، امّا بعد که المیزان تمام شد، اگر کشّاف را باز کند نمی تواند استفاده کند. کسی المیزان را بخواند تفسیر

 

پایان دقیقه 05:00

 

دیگر را نمی تواند، چون آن متنی که، با آن قلمی که مجمع البیان نوشته شده یا کشّاف یا بیضاوی، یک قلم بسیار بسیار دقیقی است. من یکی از علّت های اینکه حالا می خواهم بحث مجمع البیان را شروع کنم، این است که همیشه این تأسّف را می خورم، فرض کنید که بیضاوی یک تفسیر دو جلدی است، البته واقعاً تفسیر عالمانه ای است، خیلی تفسیر دقیقی است. حتی شنیده ام که مرحوم آقای خوانساری روزی یک صفحه تفسیر بیضاوی را مطالعه می کرده اند.

 

پایان دقیقه 06:00

 

 

  • علی صفرنواده
  • ۰
  • ۰

جلسه شماره 1

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین

و الصلاة و السلام علی محمد و آله الطاهرین

و العن الدائم علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین

 

اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن

صلواتک علیه و علی آبائه

فی هذه الساعة و فی کل ساعة

ولیاً و حافظاً و قائدتاً و ناصراً و دلیلاً و عیناً

 

با استمداد از خدای تبارک و تعالی و کمک از او که تنها کمک کننده است که ایاک نستعین و همچنین با استمداد از نبی ختمی و اولاد کرامش و

پایان دقیقه 01:00

 

که مفسّرین عالی مقام قرآن کریم هستند و همچنین از صاحب این شهر که حضرت معصومه سلام الله علیها است و همچنین از صاحب کتاب که علّامه بزرگوار، علّامه طباطبایی است و همچنین از صاحب این عصر که امام رحمة الله علیه است که این امکان را برای ما فراهم کرد و همچنین با توسّل به امام زمان و ارتباط خالصانه با حضرت که عدل قرآن کریم در این زمان هستند، ان شاء الله این بحث را آغاز می کنیم و امیدواریم که خدای تبارک و تعالی ما را از شرّ شیطان محفوظ نگه دارد که قطعاً هر جا ثبات قدمی و اراده و عزمی

 

پایان دقیقه 02:00

 

بخواهد محقّق شود، اوّلین رخنه کننده در آن شیطان لعین است که نمی گذارد ثبات و عزم و اراده محقّق شود. لذا از خدای تبارک و تعالی می خواهیم که ما را در برابر همزات و لمزات و وسوسه های شیطان حفظ بکند و ان شاء الله آن عزم و جزم و اراده ای را که مرضی خودش است، در وجود ما محقّق بگرداند.

بحثی که ان شاء الله در خدمت دوستان خواهیم بود، در رابطه با قرآن است و تفسیر قرآن، به سبکی که مرحوم علّامه در المیزان فرمودند. خب، تفسیر الان الحمدلله در حوزه، سالیانی است بابش مفتوح شده و گروه های مختلفی و درس های مختلفی

 

پایان دقیقه 03:00

 

برای این مسأله تشکیل شده و یک امر مبارکی است. در این جلسه هم آنچه که می خواهیم به آن بپردازیم که همان سبک مرحوک علامه است، نمی خواهیم به دقایق و نحله ها و اختلافات و اقوال در ذیل آیات بپردازیم، همچنان که دأب مرحوم علامه تقریباً این نیست در المیزان، بلکه آنچه که بیشتر مقصود ماست و از کتاب المیزان این استفاده را  کردیم، این است که مرحوم علامه آنچه را که در قرآن کریم به عنوان حقایقی که انسان را سبک حرکتش شود و انسان را سوق دهد برای حرکت، آن را بیشتر مدّ نظر قرار داده، نه مفاهیمی که ذیل آن بجث می شود که این هم سر جای خود بجث مفیدی است، یعنی این

 

پایان دقیقه 04:00

 

یک امر خوب و مفید در مورد قرآن است، اما آنچه که اینجا بیشتر مقصود است، نقل اقوال مختلف و آراء مختلف و همه آن ها را کنار هم جمع کردن نیست، بلکه ان شاء الله مباحثی است که سبب حرکت بشود و هر آیه ای که، هر مطلبی که ان شاء الله در جلسه مطرح می شود، بنا بر این است که انسان پس از آن احساس کند که اگر قصد حرکت و عزم بر حرکت داشته باشد، این آیه و بیان آیه، مؤثّر است در  این حرکت به خصوص که مرحوم علامه در بیان آیات قرآن روش خاصّی که بیان توحیدی از همه مسائلی است که در قرآن آمده است که روال خود قرآن هم این است، یعنی هر مسأله فرعی را حتی، یک حکم فرعی

 

پایان دقیقه 05:00

 

را یا یک بحث تاریخی را یا یک نقل را حتی وقتی در قرآن می آورد، داستان یک قومی را هم که می آورد، بلافاصله آن را با یک حقیقت توحیدی مرتبط می کند. یعنی دائماً توحید در سرتاسر آیات قرآن در تفسیر شریف المیزان تأکید می شود و به قول یک بزرگواری تفسیر المیزان و مرحوم علامه وکیل پایه یک خدای تبارک و تعالی در توحید است، در ارائه توحید است. این حقیقت را باید در جانمان، چه کار بکنیم؟، ایجاد بکنیم.

حالا برای اینکه یک تیمّن و بالاخره این نگاه مبارکی از بزرگواران دیده باشیم، من دو سه تا جمله از امام در رابطه با قرآن که ما ان شاء الله این نگاه را می خواهیم در قرآن ببینیم، و همچنین دو سه تا جمله از حضرت آیت الله بهجت نسبت به این مسأله عرض می کنم خدمتتون و بعد ان شاء الله در جلساتی

 

پایان دقیقه 06:00

(در حال تکمیل)

که ان شاء الله در خدمت دوستان باشیم به ترتده الهی باقی باشد، این سبک را می خواهیم ادامه دهیم.

بیان توحید بر اساس نظام فطرت

بعد دوباره آن را محکم می کنم

 

با نگاه توحیدی

 

بیان توجید با نگاه فطرت

  • علی صفرنواده
  • ۰
  • ۰

فردا چهارشنبه نه خرداد 1403 ان شاء الله امتحان جبرایی کفایه یک دارم. آن مقداری که باید حفظ کنم به نظرم را، اینجا یادداشت می کنم:

أنّ ثمرة النزاع إجمال الخطاب على قول الصحیحی وعدم جواز الرجوع إلى‌ إطلاقه

 

  • علی صفرنواده
  • ۰
  • ۰

حقیقت شرعیه

http://aminjavaheri.com/2020/09/06/kefaye-taghrir-haghighatsarie1/

  • علی صفرنواده
  • ۰
  • ۰

شرح حافظ

http://www.etehadewe.blogfa.com/post/66/%D8%A7%D9%84%D8%A7-%DB%8C%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D8%A7%D9%82%DB%8C-%D8%A7%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B3%D8%A7-%D9%88-%D9%86%D8%A7%D9%88%D9%84%D9%87%D8%A7-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1

  • علی صفرنواده