گلی 1 پلاک 4 زنگ پایین
گلی 1 پلاک 4 زنگ پایین
کلماتی در هستی هستند که بسیار باشکوهند، از جنس سایر کلمات نیستند، وقتی به کار می روند بیان گر حقایق عظیم اند، یکی از این کلمات کلمه مقدس «تسبیح» است.
هر گاه سخن از تسبیح به میان می آید بلافاصله نماز و ذکرهای آن در خاطر مجسم می شود.
ظهور مفهوم تحسین در زندگی انسان
انسان از آن موقعی که خود را شناخته است با مفهومی به نام ستایش و تحسین که جان مایه حمد است آشنا بوده است. چه بسا بتوان آن را جزء لاینفک رفتار انسان با محیط پیرامون خود برشمرد،
یکی از دغدغه های رایج، اینه که چه جوری پای یه کار وایستیم.
استمرار داشته باشیم.
با اجازه دوستان، ۱۵ نکته رو در این زمینه مرور کنیم.
ان شاء الله نکات تکمیلی دوستان رو هم در گروه آکادمی برنامه ریزی و مدیریت زمان داشته باشیم.
ابتدا این ۱۵ مورد را بصورت خلاصه مرور کنیم:
۱. خود را بشناسید.
۲. شناخت اهمیت استمرار
۳. شناخت اهمیت کار یا هدف مورد نظر
۴. گام های کوچک تعریف کنید.
۵. کار را ساده کنید.
۶. کار را لذت بخش کنید.
۷. از ردیاب استفاده کنید.
۸. قانون دو روز
۹. چالش و نذر
۱۰. اصول عادت سازی را بکار بگیرید.
۱۱. زنجیره سازی عادات
۱۲. روال روزانه
۱۳. اهمیت جمع
۱۴. یاری دین خدا موجب ثبات قدم
۱۵. دعا برای ثبات قدم
1. شناخت اهمیت استمرار و فواید آن
تا نفع را نشناسیم کاری انجام نمی دهیم.
2. شناخت اهمیت کار مورد نظر و باور به آن
3. کم
4. ساده
5. لذت: خودش، شیوه انجام(صوت یا متن)، بازی وارسازی، همراه با بلاک های لذت بخش
6. ردیاب
7. قانون دو روز
8. تعریف چالش مثبت و منفی و نذر(منطقی و قابل انجام باشد، هم کار، هم پاداش و تنبیه)
9. عادت سازی
10. زنجیره عادات
11. روال روزانه
12. اهمیت جمع
13. یاری دین خدا و نقش آن در ثبات قدم
14. دعا برای ثبات قدم و ایمان
نتیجهگیری و پیشنهادات
هدف از انجام این پایان نامه ساخت واعتباریابی ابزار ارزیابی عملکرد مربیان آکادمی یاسان با رویکرد 360 درجه بوده است. متغیر مورد مطالعه در این پژوهش عملکرد مربیان بوده است.
برای رسیدن به این هدف ابتدا مؤلفههای عملکرد مطلوب مربی در آکادمی یاسان به دست آمد. برای استخراج این مؤلفهها از روش مصاحبه استفاده شد. برای نمونهگیری جهت انجام مصاحبه و استخراج مؤلفهها از نمونهگیری هدفمند بصورت انتخابی استفاده شد. مدیران و بعضی کارشناسان برای مصاحبه انتخاب شده و با آنها مصاحبه انجام گرفت. این افراد، کسانی بودند که نظر آنها از جهتی اهمیت ویژهای داشت، مثلاً تجربه و شناخت زیادی از آکادمی یاسان، اهداف، روشها و جزئیات اجرای طرحهای آن داشتند یا از بنیانگذاران این مجموعه بودند و نیاز بود که برای تعیین مؤلفههای ارزیابی عملکرد به آنها مراجعه شده و نظر آنها لحاظ شود. مصاحبهها در Atlas.ti کدگذاری شد. بر اساس کدهای به دست آمده دوباره به متن مصاحبهها مراجعه شد. مؤلفههایی که مرتبط با ارزیابی عملکرد تشخیص داده شدند، استخراج شد. این مؤلفهها دستهبندی شدند. نتایج به مسئولین و مدیران و کارشناسانی که مورد مصاحبه قرار گرفته بودند، بازخورد داده شد و در مورد نتایج با ایشان بحث و گفتگو صورت گرفت تا از درک صحیح نظرات آنان اطمینان حاصل شده و همچنین اصلاحات لازم در مورد استخراج مؤلفهها صورت پذیرد. نهایتاً با طی این مراحل مؤلفههای ارزیابی عملکرد مربیان آکادمی یاسان نهایی شد.
بسم الله الرحمن الرحیم
آزمون جبرانی تجزیه و ترکیب 2:
بخش تجزیه:
عمی: اسم، صفت مشبهه، جمع مکسر، مذکر، ناقص غیر مصدری، ثلاثی مجرد، متصرف، منصرف
هدی: اسم، مصدر، ثلاثی مجرد، مفرد، مذکر، متصرف، منصرف
سماء: اسم، جامد غیر مصدری، مفرد، ثلاثی مجرد، ناقص واوی(سمو)، متصرف، منصرف
سفهاء: اسم، صفت مشبهه، جمع مکسر، مذکر
لقوا: فعل، ماضی، معلوم، متعدی، واو: ضمیر متصل مرفوعی، جمع، مذکر، ا: حرف، الف زینت
اهد: فعل، امر، مفرد مذکر مخاطب، ناقص یایی،
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه پژوهش
مقدمه
یکی از وظایف مهم مدیریت، در مدیریت نوین و حتی مدیریت کلاسیک، وظیفه ارزیابی است. برنامه ریزی و طراحی های انجام شده در صورتی در مورد کارکنان سازمان مؤثر واقع خواهد شد که بر مبنای یک نظام ارزیابی مورد سنجش قرار گرفته و در راستای بهبود آن تلاش شود (نخعی, 1395).
مبانی نظری
ارزیابی
ارزیابی در لغت
واژههای ارزیابی و ارزشیابی گاهی به جای یکدیگر و گاهی با تفاوت در معنی استفاده میشوند. در جستجوی فرهنگ فارسی معین و لغت نامه دهخدا، مشخص شد که واژه ارزیابی در این دو واژهنامه تعریف شده است، ولی واژه ارزشیابی در آنها وجود ندارد. فرهنگ فارسی معین، ارزیابی را به عنوان « بهای چیزی را معین کردن» و لغت نامه دهخدا آن را «عمل یافتن ارزش هر چیز. تقویم» معنی کرده است.
در ترجمه گوگل(https://translate.google.com)، واژههای assessment و evaluation به ارزیابی ترجمه شدهاند.
ارزیابی در اصطلاح
در کتب و مقالات هر دو اصطلاح ارزیابی و ارزشیابی بکار رفته است. گاهی ارزیابی در برابر assessment و ارزشیابی در برابر appraisal و evaluation قرار داده شده است (مارک کوک & صادقی, 1388).
بعضی از تعاریف مطرح شده در کتب و مقالات فارسی برای ارزیابی و ارزشیابی به شرح زیر میباشد:
ارزیابی:
تعیین ارزش چیزی برای منظوری معین و بر اساس معیارهای مشخص (نخعی, 1395)
سنجش نسبی عملکرد فرد در رابطه با نحوه انجام کار مشخص در یک دوره زمانی معین، در مقایسه با استاندارد انجام کار(شرح وظایف ) و هم چنین تعیین استعداد و ظرفیت های بالقوه فرد به منظور برنامه ریزی برای به فعلیت درآوردن آن ها(دعایی و همکاران (نخعی, 1395)
ارزشیابی:
تعیین میزان موفقیت معلمان دررسیدن به هدف های آموزشی خود (نخعی, 1395)
عملکرد
عملکرد در لغت
طبق تعریف فرهنگ لغت آکسفورد، عملکرد یعنی هر آنچه که افراد وماشین ها انجام می دهند (نخعی, 1395).
عملکرد در اصطلاح
عملکرد عبارتست از مجموع رفتار هایی که افراد در ارتباط با شغل از خود نشان می دهند. در زمینه عملکرد؛
عدهای عملکرد را برای فرآیند انجام کار و نحوه انجام وظایف به کار می برند در عملکرد کارکنان آن چه مهم به نظر می رسد، طراحی نظام مطلوبی برای دادن بازخورد و تدوین مقیاس های عملکرد برای بهبود مستمر آن است (نخعی, 1395).
ارزیابی عملکرد
بعضی از تعاریف مطرح شده برای ارزیابی عملکرد به شرح زیر میباشد:
عبارت است از اندازه گیری عملکرد از طریق مقایسه وضع موجود با وضع مطلوب یا ایده آل براساس شاخص های از پیش تعیین شده که خود واجد ویژگی های معین باشد.
ارزیابی عملکرد عبارت است از ارزشیابی دورهای عملکرد کاری کارکنان توسط سرپرست بلافصل.
ارزیابی عملکرد عبارت است از سنجش سیستماتیک و منظم کار افراد، در رابطه با نحوه انجام وظیفه آنها در مشاغل محوله و تعیین پتانسیل موجود در آنها جهت رشد و بهبود.
ارزیابی عملکرد عبارت است از تعیین درجه کفایت و لیاقت کارکنان از لحاظ انجام وظایف محوله و قبول مسئولیتها در سازمان که این ارزیابی به طور عینی و سیستماتیک انجام گیرد (نخعی, 1395).
پیشینیه پژوهش
پژوهشهای گوناگونی دربارة ابعاد و مؤلفههای ارزشیابی معلمان و مربیان انجام شده است. بعضی از این پژوهشها مستقیماً به ارزشیابی یا ارزیابی عملکرد پرداخته، گروهی مؤلفههای معلم یا مربی اثربخش را شناسایی کرده و تعداد نیز با رویکرد مدل شایستگی یا مدل صلاحیت به این موضوع پرداختهاند که این رویکردها نیز میتواند در ارزشیابی عملکرد به کار برده شود. از جمله میرحسینی و همکاران در پژوهشی مدل صلاحیت حرفهای معلمان تربیت بدنی در ایران را طراحی نمودند(میرحسینی و همکاران، 2019). روش این پژوهش آمیخته اکتشافی بوده و با مصاحبه با خبرگان و پیادهسازی و کدگذاری مصاحبهها به یازده مؤلفه(آموزشهای تخصصی، ویژگیهای شخصی، علاقهمندی، توجه به تفاوتها، دانش و مهارت تخصصی، نقش انگیزهدهنده خلاقیت، الگو بودن، ارتباطی، راهنماییدهنده و ایمنساز) و چهار بعد (صالحیت رفتاری، عاطفی، شناختی و مهارتی) گروهبندی شدند.
به عنوان نمونهای دیگر از مؤلفههای ارزشیابی معلمان، میتوان به مدل دانشگاه کمبریج در سال 2015 اشاره کرد که شامل مؤلفههای زیر میباشد:
داشتن اعتماد به نفس در آموزش موضوع خود با درگیر کردن هر دانشآموز در یادگیری، مسئولیتپذیری و پاسخگویی با رعایت احترام به دیگران، بازخورد معلم به شاگردان از میزان پیشرفت آنها، تدریس خلاقانه و درگیر کردن اجتماعی عقلانی و حرفهای دانشآموزان در کلاس درس، اندازهگیری دستاوردهای موفقیت دانشآموزان و گزیده آثار و کارهای معلم.
در مدلی که در سال 2014 در دانشگاه دورهام تهیه شده است، مؤلفههای زیر برای ارزشیابی معلمان مورد توجه قرار گرفته است:
دانش محتوایی معلم، کیفیت و مهارت آموزش و درگیرکردن دانشآموزان در کلاس با محتوای درسی، جو کلاس، مدیریت کلاس، اعتقادات و باورهای معلم و رفتار حرفهای او در تأثیرگذاری بر دانشآموز(حسینی و همکاران، 1399).
رونالد بِرک از دانشگاه جان هاپکینز آمریکا، امتیازدهی توسط دانشآموزان را معیاری میداند که به عنوان معیار اصلی و غالباً تنها معیار عملکرد تدریس در در 50 سال گذشته در کالجها و دانشگاهها به کار رفته است. ایشان بیان میدارند که اخیراً(مقاله بِرِک در سال 2009 انتشار یافته است) که روندی به سوی تکمیل این امتیازدهیها با منابع دیگر داده دیده میشود. هدف از این افزودن و تقویت منابع ارزیابی، گسترش و عمیقبخشی به شواهد میباشد. بِرِک بیان میدارد که نیم قرن است که بازخورد با منابع چندگانه یا ارزیابی 360 درجه(multisource feedback (MSF)) در مدیریت و صنعت مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین این روش طی یک دهه در پزشکی بالینی استفاده شده است. به نظر میرسد این روش بهترین تناسب را با ارزیابی کارآیی تدریس و حرفهایگری دارد.
Aim: To adapt the 360MSF model to the assessment of teaching performance and professionalism of medical school faculty.
هدف پژوهش بِرِک، To adapt مدل بازخورد چند منبعی(MSF) برای assessment کارآیی تدریس و حرفهایگری در دانشکده آموزش پزشکی بوده است. روش پژوهش ایشان، مبتنی بر استخراج ویژگیهای چشمگیر مدلهای بازخورد با منابع چندگانه(MSF) در صنعت و پزشکی از ادبیات بوده است. بر اساس پژوهشهای مربوط به تحصیلات تکمیلی، این ویژگیها، همراه با 14 منبع شواهد برای هشت امتیاز دهنده ممکن adapted در تصمییمات formative and summative است. این هشت امتیاز دهنده شامل دانشجویان، خود فرد، همتایان، متخصصین بیرونی، mentors، alumni، کارکنان و مدیران میباشد.
در نهایت، پژوهش ایشان منجر به ایجاد سه مدل بازخورد با منابع چندگانه(MSF) جهت ارزیابی 360 درجه برای سه تصمیم متفاوت شده است:
تصمیمات formative و بازخورد درباره بهبود تدریس
summative decisions و بازخورد برای کارانه[1] و تجدید قرارداد
formative decisions و بازخورد درباره رفتارهای حرفهای در academic setting.
هامند مقالات مروری متعددی درباره فرآیندها ارزشیابی معلمان را مورد بررسی قرار دادهاند. ایشان به این نتیجه رسیدهاند که بر اساس این مقالات مروری، شش تا دوازده رویکرد عمومی به ارزشیابی معلمان شناخته شده است. آنها روشن کردهاند که رویکردهای مورد استفاده برای ارزشیابی معلمان در جستجوی اندازهگیری جنبههای بسیار متفاوتی از تدریس و معلم بودهاند.
منابع فصل دوم
نخعی، حسن. (1395). تحلیل و نقد برنامهی ارزیابی عملکرد معلمان مقطع ابتدایی ناحیه ۲ زاهدان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه سیستان و بلوچستان.
حسینی، سید محمد، و همکاران(1399)، تدوین و طراحی مدل ارزشیابی عملکرد مبتنی بر شایستگی معلمان دبیرستانی در ایران؛ کاربست رویکرد ترکیبی، مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، دوره 13 ،شماره 2( پیاپی 25 ،)پاییز و زمستان 1399 ،236-195. https://dorl.net/dor/20.1001.1.24235261.1399.13.2.7.4
Mirhossseini, F., Najaf, A., Saffari, M. (2019). The Modeling of professional competence of Iranian physical education teachers. Research on Educational Sport, 7(17), 17-34. doi: 10.22089/res.2019.5964.1480
Berk, R. A. (2009). Using the 360 multisource feedback model to evaluate teaching and professionalism. Medical teacher, 31(12), 1073-1080.
یوسفی, ع. ر. (2000). واژه شناسی توصیفـی آموزشی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 1(2), 50-51.
Attackers choose the path of least resistance when attacking a network.
Inside Network Perimeter Security: by Stephen Northcutt (Author), Karen Frederick (Author), Scott Winters (Author), Lenny Zeltser (Author), Ronald W. Ritchey (Author)
Ahead-of-time (AOT) compilation
از قبل با ngc کامپایل کنیم.
Angular module
برای شکستن قابلیت ها به اجزای کوچک تر. هر module دارای component ها، directive ها و pipe هایی است.
Annotation
همان Decoration
Attribute directives
دسته ای از directive ها که می توانند ویژگی های عناصر HTML را تغییر دهند.
Proctactor
یک چارچوب کامل تست برنامه های Angular می باشد.
spec
Observable
برای کار بصورت آسنکرون با collection ها به کار می رود و در کار با داده های سنگین تاثیر زیادی دارد و جدیدتر از Promise می باشد.
چه زمانی پای Observable وسط می آید؟ وقتی که قرار است یک Collection از دیتا، Fetch شود.
چرا آسنکرون؟ شما درخواست دریافت داده های یک لیست را به سرور از طریق یک API داده اید. حالا باید صبر کنید تا داده برگردد. در این صورت همه چیز فریز می شود. در روش آسنکرون این اتفاق نمی افتد. به قول بعضی اساتید ما شبیه ترمز ABS عمل می کند: میخ نمی شود.
ionic framework
چارچوبی است که با استفاده از آن می توان از کد AngularJS 2 خروجی Anroid و iOS گرفت. به عنوان IDE می توان از Android Studio برای کار با آن استفاده کرد. ionic framework مشابه react native می باشد.
Postman
یک افزودنی Google Chrome که برای تست API ها بسیار مفید است. این مورد مستقیماً به Angular مربوط نیست ولی چون عملاً در پروژه ها کاربرد دارد در اینجا آورده شود.
import { Injectable } from '@angular/core'; | |
import { Router, CanActivate } from '@angular/router'; | |
import { tokenNotExpired } from 'angular2-jwt'; | |
@Injectable() | |
export class AuthGuard implements CanActivate { | |
constructor(private router: Router) {} | |
canActivate() { | |
if (tokenNotExpired()) { | |
return true; | |
} | |
this.router.navigate(['/login']); | |
return false; | |
} | |
} RouterOutlet |
Acts as a placeholder that Angular dynamically fills based on the current router state.
من به شما جوانان توصیه میکنم که بروید «صحیفه سجادیه» را بخوانید و در آن تدبّر کنید. خواندنِ بیتوجّه و بیتدبّر کافی نیست. با تدبّر خواهید دید که هر یک از دعاهای این «صحیفه سجادیه» و همین دعای «مکارمالاخلاق»، یک کتاب درس زندگی و درس اخلاق است.
۱۳۷۲/۰۴/۲۳
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2674
قرآن را نمیشود سرسری خواند و گذشت؛ قرآن احتیاج دارد به تدبر، تکیهی بر روی هر کلمهای از کلمات و هر ترکیبی از ترکیبهای کلامی و لفظی. انسان هرچه بیشتر تدبر کند، تأمل کند، انس بیشتری پیدا کند، بهرهی بیشتری خواهد برد؛ قرآن اینجور است.
بیانات در دیدار قاریان
۱۳۹۱/۰۴/۳۱
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=20482
سؤال یک دانشجو: من فکر میکنم شاید یکی از بهترین راههای بهدست آوردن این معنویت، کسب فیض از قرآن و تفکّر و تدبّر در آن است که بسیار هم سفارش شده است؛ منتها سؤالی که من از محضرتان دارم، این است که این تفکّر و تدبّری که تأکید زیادی هم روی آن شده، چگونه باید باشد که منجر به «تفسیر به رأی» نشود؟
پاسخ حضرت آقا: اصلاً تدبّر برای تفسیر کردن نیست؛ برای فهمیدن مراد است. انسان هر سخن حکیمانهای را دو گونه میتواند تلقّی کند: یکی سرسری و با سهلانگاری؛ یکی با دقّت و کنجکاوانه. این اصلاً به مرحلهی تفسیر کردن و تعبیر کردن نمیرسد. تدبّری که در قرآن لازم است، پرهیز کردن از سرسری نگریستن در قرآن است؛ یعنی شما هر آیهی قرآنی را که میخوانید، با تأمّل و ژرفنگری باشد و دنبال فهمیدن باشید. این همان تدبّر است و بدون اینکه نیازی به این باشد که انسان، سلایق خودش را به قرآن تحمیل کند - که همان تفسیر به رأی است - خواهید دید که بابهایی را از معرفت، به حسب محتوای آیه - هرچه که محتوای آیه است - باز میکند.
اشکال عمده در کار قرآن خوانیهای بیتأمّل، این است که اصلاً روی جملات درنگ نمیکنند. خوب؛ شما وقتی سخن حکیمی، یا سخنِ حکمتآمیزی را میشنوید، باید به آن دل بدهید؛ بدون دل دادن که اصلاً انسان مُراد را نمیفهمد. هر کتاب عادّی - بخصوص اگر کتاب پُرمغزی باشد، بخصوص اگر حکیم فرزانهی بزرگی آن را نوشته باشد - همین حالت را دارد. اگر سرسری بخوانید و رد شوید، از آن چیزی نمیفهمید. قرآن میگوید: «مرا سرسری نخوانید» قرآن از عالیترین مقام است؛ از قلّهی معرفت عالم وجود است. این است که انسان باید تأمّل کند و چون عمق این آیات و این مفاهیم، خیلی زیاد است، هرکسی تأمّل کند، از آن استفاده خواهد کرد - حتّی خود پیغمبر - خودِ پیغمبر هم اگر تأمّل کنند - که البته پیامبر و ائمّه (علیهمالسّلام) همیشه قرآن را با تأمّل و تدبیر میخواندند - از قرآن استفاده میکنند.
البته ما هم استفاده میکنیم. مثل سطوح مختلف دریاست که هرکس در هر سطحی برود، بهرهای از آن خواهد بُرد - حالا این تشبیه نارسایی است، لیکن برای تقریب به ذهن است - البته هرچیزی را که انسان نفهمید، هر معنایی را که درست، سر در نیاورد و ترکیب یا عبارتِ مشکلی بود، به تفسیر مراجعه میکند. منظورم این است که تدبّر، اصلاً به عالم «تفسیر به رأی» نزدیک نمیشود.
۱۳۷۷/۰۷/۱۸
بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از بانوان اندیشمند و سخنان بانوان در این دیدار
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2910
اول باید خوب بخوانید؛ تلاوت را خوب، زیبا و جامع و صحیح بخوانید؛ دوم، معانی و مفاهیم قرآنی را بفهمید، و سوم، قرآن را حفظ کنید. حفظ قرآن خیلی مهم است. شما جوانها به این احتیاج دارید و میتوانید. وقتی شما حافظ قرآن هستید، این تکرار آیات قرآنی و انس دائمی با قرآن، به شما فرصت میدهد که در قرآن تدبّر کنید. «تدبر در قرآن» با همینطور خواندن و رد شدن به دست نمیآید؛ با یکبار و دوبار خواندن هم حاصل نمیشود؛ با تکرار و انس با آیهای از قرآن و امکان تدبّر در آن به دست میآید. و چقدر لطایف در قرآن کریم هست که اینها را جز با تدبّر نمیتوان فهمید. بنابراین حفظ و فهم معانی قرآن و تلاوت آن لازم است.
........
اگر انشاءاللَّه تلاوت قرآن در جامعهی ما همگانی شود، همه بتوانند قرآن را صحیح بخوانند و همهی خانهها موج شوق به تلاوت قرآن را در خود جای بدهند، آن وقت ما امیدمان به اینکه جامعهی اسلامی و قرآنىِ به معنای واقعی در این کشور تشکیل بشود، بیشتر خواهد شد. ما امروز یک حکومت اسلامی و یک جامعهی اسلامی هستیم؛ اما این قدمهای اول است. آن مقداری که ما از اسلام داخل کشورمان و داخل حکومتمان در گفتار و کردار دولتمردانمان مشاهده میکنیم، این، آن اقلِ قلیل از اسلام است؛ این کمتر از آن چیزی است که برای یک جامعهی اسلامی مورد نیاز است. همهی برکاتی که تا امروز بر نظام جمهوری اسلامی مترتّب شده، بر همین اقل قلیل مترتّب شده است. اگر ملت ایران توانستند بت استبداد را در این کشور بشکنند و فرو بریزند، اگر ملت ایران این جرئت و دلیری را پیدا کردند که احساس کنند میتوانند حرف زور را از هیچکس در دنیا نپذیرند و زیر بار آن نروند، اگر میبینید جوانهای ما در میدانهای علمی و عرصههای علمی به پیش میتازند و با یک تصاعد هندسی همینطور جلو و پیش میروند - خوشبختانه روزبهروز دامنهی پیشرفت علمی در کشور ما گستردهتر میشود - و اگر میبینید نشانههایی از اجرای عدالت در کشور ما هست - که البته عرض کردم فقط نشانههایی از اجرای عدالت هست، تا اجرای عدالتِ به معنای کامل هنوز فاصله داریم - اگر اینها را مشاهده میکنید و خلاصه اگر میبینید در جامعه و کشور ما، معروف اسلامی، معروف و منکر اسلامی، منکر است، این به برکت همین اقل قلیل اسلامی است که ما در جامعهمان داریم. هر چه ما بتوانیم دامنهی معرفت اسلامی، روحیهی اسلامی و فهم اسلامی را توسعه بدهیم، این دستاوردها بیشتر و بیشتر و بیشتر خواهد شد و برای کشورهای دیگر هم الگو خواهد شد.
امروز خوشبختانه ملتهای مسلمان احساس اعتزاز به اسلام میکنند؛ این خیلی مهم است! جوانها! یک روزی در دنیای اسلام بود - از جمله در همین کشور و در کشورهای دیگر - که جوان مسلمان هیچ از مسلمان بودن خودش، احساس افتخار نمیکرد، حتّی ننگشان هم میکرد؛ ننگشان میکرد بسماللَّه بگویند، ننگشان میکرد جلوِ چشم دیگران نماز بخوانند؛ یک روزی اینطوری بود. افتخار به تبعیت و پیروی و دنبالهروی از یا غرب یا شرقِ آن روز - تفکرات مارکسیستی - افتخار به این چیزها بود. امروز ورق برگشته است؛ امروز اردوگاه شرق شکست خورد و اردوگاه غرب روزبهروز ناکامیهای بیشتری دارد پیدا میکند و روزبهروز بیآبروتر و بیحیثیتتر میشود؛ مدعیان دمکراسی، حقوق بشر و آزادی، خودشان را در دنیا رسوا کردهاند. اسلام روزبهروز بیشتر طلوع میکند و این خورشید اسلام همینطور دارد بالا میآید. ملتهای مسلمان به اسلام احساس عزت و افتخار میکنند. در همهی کشورهای اسلامی اینطور است؛ از شمال آفریقا تا شرق آسیا، همه همینطورند؛ در اندونزی، مالزی، هند، پاکستان، بنگلادش، این کشورهای منطقهی شرق ما تا خاورمیانه، کشورهای عربی، کشور ترکیه تا کشورهای شما آفریقا - چه عربیشان و چه غیرعربیشان - آنجایی که مسلمانها و جوانهای مسلمان هستند، نسبت به اسلام احساس عزت میکنند.
همین «احساس عزت» است که به آنها پیروزی میدهد؛ چرا همین حزباللَّه لبنان - یک مشت جوان، بدون ساز و برگهای معمولی سیاسی و نظامی و اقتصادی متداول دنیا - بر یک ارتش کاملاً مجهز و مورد توجه و اعتماد قدرتهای بزرگ جهانی، پیروز شد؟ چون به برکت اسلام، اتکاءبهنفس داشت. این که میگویم عمل به اسلام، این است که ما حرف و وعدهی قرآن را قبول داشته باشیم، معنایش این است که وقتی قرآن میگوید «و لینصرنّ اللَّه من ینصره انّ اللَّه لقوی عزیز»، این را باور کنیم. اگر نصرت خدا کردید، «لینصرنّ اللَّه»، خدا شما را نصرت میکند. «انّ اللَّه غالب علی امره»، این را باور کنیم. این معرفت قرآنی به ما یکچنین باوری را میدهد؛ آن وقت ثمره و نتیجهاش در بیداری ملتها، در ضعف روزافزون قدرتهای متجاوز و در به هم خوردن برنامهی متجاوزان و مستکبران برای کشورهای مسلمان، اینجاها ظاهر میشود.
بنابراین با قرآن انس بگیریم، قرآن را باور کنیم و قرآن را بفهمیم. کار قرآنی در کشور ما خوشبختانه به صورت انبوه انجام گرفته و دارد انجام میگیرد؛ اما نباید این حرکت هرگز دچار وقفه بشود. و شما جوانهای قرآنی عزیز را - که با قرآن مأنوس و مفتخر به قرآن هستید - توصیه میکنم که این راه و شیوه را و این منهج مبارک را ادامه دهید و دنبال کنید؛ و انشاءاللَّه روزبهروز برکاتش عاید شما و ملتتان و کشورتان خواهد شد.
۱۳۸۵/۰۷/۰۴
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3353
این یک فرصتی است در اختیار پیروان اهلبیت؛ این زیارت ائمّه (علیهمالسّلام)، این معاشقهی معنوی با این بزرگواران، این زیارتهای سرشار از مفاهیم عالی و ممتاز که در اختیار ما است.
...
این زیارتها و زیارتنامههایی که در اختیار ما هست هم واقعاً یکی از چیزهای مغتنمی است که بحمدالله در مکتب ما وجود دارد.
بیانات در ابتداى درس خارج فقه درباره پیادهروی اربعین
۱۳۹۴/۰۹/۰۹
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=31593
امام سجّاد علیهالصّلاة والسلام، «صحیفه سجّادیه» را به صورت دعا تنظیم فرموده و اصلاً دعا خوانده است؛ اما این کتاب، پُر از معارف الهی و اسلامی است. توحید خالص در صحیفه سجّادیه است. نبوّت و عشق به مقام تقدّس نبىّ اسلام علیه و علی آله الصّلاة والسّلام در صحیفه سجّادیه است. مثل بقیه دعاهای مأثور، معارف آفرینش در این کتاب است. همین «دعای ابوحمزه ثمالی» که مخصوص سحرهاست - سعی کنید آن را بخوانید و در معنایش توجه و تدبّر داشته باشید - و همین «دعای کمیل» که شبهای جمعه خوانده میشود، از جمله دعاهایی است که سرشار از معارف اسلامی است و در آنها حقایقی به زبان دعا بیان شده است. نه اینکه آن بزرگوار - امام سجّاد علیهالصّلاة والسّلام - نمیخواسته دعا کند و دعا را پوشش قرار داده است؛ نه. دعا میکرده، مناجات میکرده و با خدا حرف میزده است. منتها انسانی که قلبش با خدا و با معارف الهی آشناست، حرف زدنش هم این گونه است. حکمت از او سرریز میشود و دعای او هم عین حکمت است.
دعاهایی که ما میخوانیم، پر از حکمت است. در دعاهای مأثور از ائمّه علیهمالسّلام که به ما میرسد، نکاتی عاید از معارف وجود دارد که حقیقتاً مورد احتیاج انسان است. آن بزرگواران با آوردن این نکات در دعاها به ما یاد میدهند که از خدا چه بخواهیم.
۱۳۷۳/۱۱/۲۸
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2740
عن أبی عبد الله (علیه السلام) قال اقرؤا سورة الفجر فی فرائضکم ونوافلکم فإنها سورة الحسین بن علی (علیه السلام) من قرأها کان مع الحسین بن علی (علیه السلام) یوم القیامة فی درجته من الجنة إن الله عزیز حکیم.
نام کتاب : وسائل الشیعة - ط الإسلامیة نویسنده : الشیخ حرّ العاملی جلد : 4 صفحه : 807
مضامین سوره مبارکه فجر
در این سوره تعلق به دنیا بدان جهت که طغیان و کفران به دنبال دارد، مذمت شده، و اهل دنیا را به شدیدترین عذاب دنیا و آخرت تهدید نموده، روشن مى سازد که انسان به خاطر کوتاه فکریش خیال مى کند اگر خدا به او نعمتى داده به خاطر آن است که نزد خدا کرامت و احترامى دارد، و آنکه مبتلا به فقر و فقدان است ، به خاطر این است که در درگاه خدا خوار و بى مقدار است، ولى به خاطر پندار غلطش هر فساد و طغیانى را مرتکب مى شود، و آن پندار غلط را روپوش و رفوى خطاهاى خود مى کند، و دومى هم به خاطر آن پندار غلطش کفر مى گوید (و به هر ذلتى تن مى دهد ) و حال آنکه امر بر او مشتبه شده، بلکه اگر قدرت و ثروت دارد و اگر مبتلا به فقر و تنگى معاش است، همه به منظور امتحان الهى است، تا روشن کند چه چیز از دنیایش براى آخرتش از پیش مى فرستد.
پس قضیه به آن صورت که انسان توهم مى کند و به زبان هم جارى مى سازد نیست، بلکه به صورتى است که به زودى در قیامت که حساب و جزا به پا مى شود، روشن مى سازد که آنچه به او رسید چه فقر و ناتوانى و چه ثروت و قدرت همه امتحان بود، که او مى توانست از دنیایش براى آخرتش گرفته، از پیش بفرستد، ولى نفرستاد، و عذاب آخرت را بر ثوابش ترجیح داد، پس از میان همه مردم دنیا کسى به سعادت زندگى آخرت نمى رسد، مگر نفس مطمئنه و کسى که دلش به پروردگارش گرم است و تسلیم امر او است ، و در نتیجه بادهاى کننده گرفتاریها، او را از جاى نمى کند و در او تغییر حالت پدید نمى آورد، و اگر ثروتمند شد طغیان نمى کند و اگر فقیر شد کفران نمى ورزد، و سوره مورد بحث به شهادت سیاق آیاتش در مکه نازل شده.