چرک نویس شخصی علی صفرنواده

در اینجا نکات جالب در زمینه های مختلف، برنامه ریزی روزانه، هفتگی و ...، هدف گذاری و همچنین ثبت خاطرات مختصر را انجام می دهم.

چرک نویس شخصی علی صفرنواده

در اینجا نکات جالب در زمینه های مختلف، برنامه ریزی روزانه، هفتگی و ...، هدف گذاری و همچنین ثبت خاطرات مختصر را انجام می دهم.

این بلاگ در واقع بولت ژورنال منه. بولت ژورنال یه روش انعطاف پذیر برنامه ریزی است. خیلی بهتره دفتر کاغذی برای بولت ژورنال استفاده شه و همراه آدم باشه. راستش چند بار سعی کردم، ولی دفتر رو گم می کنم، جا میذارم و یادم میره با خودم ببرم. در واقع اینجا برام نقش بولت ژورنال رو داره.
برای اطلاعات بیشتر درباره بولت ژورنال این وبینار رو ملاحظه بفرمایید:
https://www.aparat.com/v/91GuD
برای اطلاعات بیشتر درباره مدیریت زمان این صفحه رو ملاحظه بفرمایید:
https://planacademy.ir

  • ۰
  • ۰

بخش اول: دستورکار پژوهشی آینده

(Future Research Agenda)

برآمده از چارچوب نظری «هوش مصنوعی و هویت نوجوان»
مناسب برای Handbook و پژوهش‌های سطح بالا

این دستورکار نه صرفاً فهرست «پیشنهاد پژوهش»، بلکه نقشه راه مفهومی برای یک حوزه نوظهور است.


1. بازاندیشی نظری در مفهوم «هویت» در عصر هوش مصنوعی

شکاف پژوهشی:
نظریه‌های کلاسیک هویت (اریکسون، مارسیا) در بستری شکل گرفته‌اند که عامل فناورانه‌ای مانند هوش مصنوعی وجود نداشته است.

پیشنهاد پژوهشی:

  • توسعه نظریه‌های «هویت الگوریتمی» (Algorithmic Identity)

  • بررسی این پرسش که:

    • آیا اکتشاف هویتی در عصر AI همچنان یک فرایند درون‌زا است؟

    • یا به‌واسطه الگوریتم‌ها به فرایندی هدایت‌شده و بیرونی تبدیل شده است؟

سؤال‌های کلیدی آینده:

  • آیا هوش مصنوعی به تعلیق بحران هویت منجر می‌شود یا آن را تشدید می‌کند؟

  • آیا می‌توان از «تعهد هویتی الگوریتمی» سخن گفت؟


2. سازوکارهای روان‌شناختی عمیق: از خودپنداره تا انسجام هویتی

شکاف پژوهشی:
بیشتر مطالعات موجود بر پیامدها تمرکز دارند، نه بر سازوکارهای درونی اثرگذاری.

پیشنهاد پژوهشی:

  • بررسی تجربی نقش:

    • مقایسه اجتماعی مبتنی بر AI

    • درونی‌سازی معیارهای الگوریتمی

    • وابستگی شناختی و هیجانی به AI
      در شکل‌گیری یا تضعیف خودپنداره نوجوان

مسیرهای پیشنهادی:

  • مدل‌های طولی (Longitudinal)

  • مدل‌های میانجی–تعدیل‌گر

  • ترکیب روش‌های روان‌سنجی و داده‌های دیجیتال رفتاری


3. هوش مصنوعی و روابط اجتماعی: بازتعریف گروه همسالان

شکاف پژوهشی:
نقش AI در بازساخت گروه‌های دوستی نوجوانان هنوز به‌طور نظام‌مند بررسی نشده است.

پیشنهاد پژوهشی:

  • مطالعه تطبیقی:

    • گروه دوستی انسانی

    • گروه‌های تعلق مبتنی بر الگوریتم

  • تحلیل اینکه AI چگونه:

    • مرزهای تعلق

    • هویت جمعی

    • سرمایه اجتماعی نوجوان
      را بازتعریف می‌کند.


4. هوش مصنوعی، هویت دینی و فرهنگی: تنش یا بازتفسیر؟

شکاف پژوهشی:
مطالعات مربوط به AI و دین اغلب بزرگسال‌محور هستند.

پیشنهاد پژوهشی:

  • بررسی چگونگی مواجهه نوجوانان با:

    • بازنمایی‌های دینی در مدل‌های زبانی

    • سوگیری‌ها و کلیشه‌های الگوریتمی

  • مطالعه تطبیقی میان زمینه‌های فرهنگی مختلف (غربی، اسلامی، آسیایی)

سؤال محوری:

  • آیا هوش مصنوعی به تضعیف هویت دینی می‌انجامد یا به بازتفسیر آن؟


5. هویت شغلی نوجوان در عصر هوش مصنوعی و آینده نامطمئن

شکاف پژوهشی:
تمرکز بیش از حد بر مهارت و اشتغال، و غفلت از هویت شغلی به‌مثابه سازه روانی–هویتی.

پیشنهاد پژوهشی:

  • بررسی تأثیر AI بر:

    • تصور نوجوان از آینده شغلی

    • احساس معنا، امنیت و تعهد شغلی

  • تحلیل اضطراب وجودی شغلی در نسل Z


6. نقش والدگری دیجیتال و مدرسه در تعدیل اثرات AI

شکاف پژوهشی:
مطالعات اندکی نقش نهادهای تربیتی را در سطح هویتی بررسی کرده‌اند.

پیشنهاد پژوهشی:

  • مدل‌سازی نقش:

    • گفت‌وگوی والد–نوجوان درباره AI

    • سواد AI در مدرسه

  • طراحی مداخلات تربیتی مبتنی بر هویت


7. اخلاق، عاملیت و agency نوجوان در مواجهه با هوش مصنوعی

شکاف پژوهشی:
نوجوانان اغلب «مصرف‌کننده منفعل AI» فرض می‌شوند.

پیشنهاد پژوهشی:

  • مطالعه نوجوان به‌مثابه:

    • عامل اخلاقی

    • ناظر و منتقد الگوریتم

  • پژوهش درباره مشارکت نوجوانان در طراحی AI منصفانه

  • ۰۴/۰۹/۲۷
  • علی صفرنواده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی