دوشنبه - ۱ خرداد ۱۴۰۲:
در مورد کشیدن سیگار و قلیان و رساندن دود، ولو غلیظ به حلق با توجه به اینکه حقیقتاً مصداق أکل و شرب نیست و اصطلاح شرب توتون مشابه زمین خوردن و سرما خوردن و کتک خوردن در فارسی است و روایت سلیمان مروزی هم مشتمل بر مجاهیل در سند و مجهول بودن سؤال شونده می باشد و خلاف اصل است و معارض با روایت نقل شده از علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء می باشد که دلالتی تام در مبطل نبودن تدخین دارد، و احتیاط نیز در این مورد وجهی نداشته و موجب سخت گیری بی مورد در دین می باشد، به نظر می رسد عدم مفطریت خالی از قوّت نباشد.
#حکم_شرعی
چهارشنبه - ۱۰ خرداد ۱۴۰۲:
اطمینان حجت است به دلیل سیره عقلائیه ممضاة به عدم الردع شارع و مطلق ظنون اگر تجمیع نشده و مفید اطمینان نشوند، حجّت نیستند.
#مبنای_اصولی
خبر اطمینانی حجت است و خبر واحد ظنّی مادام که از طریقی به حدّ اطمینان نرسد حجّت نیست.
#مبنای_اصولی
- ۰۲/۰۳/۰۱