فصل سوم
روش پژوهش
- مقدمه
در این فصل روش پژوهش، نحوه جمع آوری دادهها برای ساخت ابزار، جامعه آماری و حجم نمونه، شیوه و ابزار تحلیل دادهها و شیوه بررسی روایی و پایایی مورد بررسی قرار میگیرد.
- روش تحقیق
تحقیق حاضر از حیث هدف، کاربردی است، چون با هدف برخورداری از نتایج یافته ها برای حل مسائل موجود در سازمان بکار میرود (نخعی, 1395) و از نظر رویکرد، آمیخته و با ترکیبی از دو روش کیفی و کمی انجام شده است. از روش تحقیق کیفی برای شناسایی مولفه ها و ساخت ابزار و از روش تحقیق کمی برای گزارش توصیفی متغیرها و تحلیل نتایج استفاده شده است. در روش تحقیق کیفی برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبه استفاده شده است و در روش تحقیق کمی برای جمعآوری اطلاعات ابزار یا ابزارهای ساخته شده بکار رفته است. این ابزار میتواند پرسشنامه، مشاهده مستقیم، چک لیست یا بر اساس نیاز شامل ابزارهای دیگری مانند روبریک نیز باشد که در مسیر انجام پژوهش درباره آن تصمیم گیری خواهد شد.
- جامعه آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه
نمونهگیری در روش تحقیق کیفی با روش تحقیق کمی کاملاً تفاوت دارد. در روش کمی هدف معمولاً بررسی تعمیمپذیری یک قانون میباشد. ولی در روش تحقیق کیفی، هدف درک عمیق از پدیده مورد بررسی است. بنابراین نمونهگیری در راستای رسیدن به بیشترین درک از پدیده صورت میگیرد.
در پژوهش حاضر، مطلعترین افراد درباره اهداف و فرآیندهای آکادمی یاسان به مصاحبه دعوت شدند. این افراد شامل بنیانگذاران آکادمی یاسان، مدیر منابع انسانی و مدیر عملیات بودند. البته بعضی از این افراد تجربه کار در واحدهای مختلف آکادمی یاسان را نیز داشتند که این مطلب هم نکته مثبتی بوده و تأیید مضاعفی بر آشنایی ایشان با بخشهای مختلف این مجموعه و مسائل آن میباشد.
برای تحلیل متون پیادهسازی شده مصاحبهها و گفتگوی انجام شده با مربیان از نرمافزار Atlas.ti استفاده میشود. Atlas.ti نرمافزاری برای تحلیل محتوای کیفی میباشد.
- ۰۱/۰۶/۰۴