بسم الله الرحمن الرحیم
بالوجدان می فهمیم که واقعیتی وجود دارد و می فهمیم که در شناخت واقعیت خطا می تواند اتفاق بیفتد. تنها برهان می تواند ما را از شک برهاند و به یقین برساند. برهان فقط به کلیات تعلق می گیرد. پس در فلسفه به احوال موجود کلی یا موجود از آن جهت که موجود است می پردازیم. این احوال و صفات نمی تواند خود نا موجود باشد. پس وصف موجود، خود موجود است. حال این وصف یا مساوی موجود مطلیق است مثل خارجیت مطلقه و وحدت مطلقه یا به ضمیمه مقابلش مساوی موجود مطلق است مثل اینکه می گوییم موجود یا خارجی است و یا ذهنی و یا اینکه می گوییم موجود یا واحد است یا کثیر.
پایان جلسه اوّل.
- ۹۵/۱۲/۰۲