فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه پژوهش
- مقدمه
یکی از وظایف مهم مدیریت، در مدیریت نوین و حتی مدیریت کلاسیک، وظیفه ارزیابی است. برنامه ریزی و طراحی های انجام شده در صورتی در مورد کارکنان سازمان مؤثر واقع خواهد شد که بر مبنای یک نظام ارزیابی مورد سنجش قرار گرفته و در راستای بهبود آن تلاش شود (نخعی, 1395).
-
مبانی نظری
-
ارزیابی
- ارزیابی در لغت
-
ارزیابی
واژههای ارزیابی و ارزشیابی گاهی به جای یکدیگر و گاهی با تفاوت در معنی استفاده میشوند. در جستجوی فرهنگ فارسی معین و لغت نامه دهخدا، مشخص شد که واژه ارزیابی در این دو واژهنامه تعریف شده است، ولی واژه ارزشیابی در آنها وجود ندارد. فرهنگ فارسی معین، ارزیابی را به عنوان « بهای چیزی را معین کردن» و لغت نامه دهخدا آن را «عمل یافتن ارزش هر چیز. تقویم» معنی کرده است.
در ترجمه گوگل(https://translate.google.com)، واژههای assessment و evaluation به ارزیابی ترجمه شدهاند.
- ارزیابی در اصطلاح
در کتب و مقالات هر دو اصطلاح ارزیابی و ارزشیابی بکار رفته است. گاهی ارزیابی در برابر assessment و ارزشیابی در برابر appraisal و evaluation قرار داده شده است (مارک کوک & صادقی, 1388).
بعضی از تعاریف مطرح شده در کتب و مقالات فارسی برای ارزیابی و ارزشیابی به شرح زیر میباشد:
ارزیابی:
- تعیین ارزش چیزی برای منظوری معین و بر اساس معیارهای مشخص (نخعی, 1395)
- سنجش نسبی عملکرد فرد در رابطه با نحوه انجام کار مشخص در یک دوره زمانی معین، در مقایسه با استاندارد انجام کار(شرح وظایف ) و هم چنین تعیین استعداد و ظرفیت های بالقوه فرد به منظور برنامه ریزی برای به فعلیت درآوردن آن ها(دعایی و همکاران (نخعی, 1395)
ارزشیابی:
-
تعیین میزان موفقیت معلمان دررسیدن به هدف های آموزشی خود (نخعی, 1395)
-
عملکرد
- عملکرد در لغت
-
عملکرد
طبق تعریف فرهنگ لغت آکسفورد، عملکرد یعنی هر آنچه که افراد وماشین ها انجام می دهند (نخعی, 1395).
- عملکرد در اصطلاح
عملکرد عبارتست از مجموع رفتار هایی که افراد در ارتباط با شغل از خود نشان می دهند. در زمینه عملکرد؛
عدهای عملکرد را برای فرآیند انجام کار و نحوه انجام وظایف به کار می برند در عملکرد کارکنان آن چه مهم به نظر می رسد، طراحی نظام مطلوبی برای دادن بازخورد و تدوین مقیاس های عملکرد برای بهبود مستمر آن است (نخعی, 1395).
ارزیابی عملکرد
بعضی از تعاریف مطرح شده برای ارزیابی عملکرد به شرح زیر میباشد:
عبارت است از اندازه گیری عملکرد از طریق مقایسه وضع موجود با وضع مطلوب یا ایده آل براساس شاخص های از پیش تعیین شده که خود واجد ویژگی های معین باشد.
ارزیابی عملکرد عبارت است از ارزشیابی دورهای عملکرد کاری کارکنان توسط سرپرست بلافصل.
ارزیابی عملکرد عبارت است از سنجش سیستماتیک و منظم کار افراد، در رابطه با نحوه انجام وظیفه آنها در مشاغل محوله و تعیین پتانسیل موجود در آنها جهت رشد و بهبود.
ارزیابی عملکرد عبارت است از تعیین درجه کفایت و لیاقت کارکنان از لحاظ انجام وظایف محوله و قبول مسئولیتها در سازمان که این ارزیابی به طور عینی و سیستماتیک انجام گیرد (نخعی, 1395).
پیشینیه پژوهش
پژوهشهای گوناگونی دربارة ابعاد و مؤلفههای ارزشیابی معلمان و مربیان انجام شده است. بعضی از این پژوهشها مستقیماً به ارزشیابی یا ارزیابی عملکرد پرداخته، گروهی مؤلفههای معلم یا مربی اثربخش را شناسایی کرده و تعداد نیز با رویکرد مدل شایستگی یا مدل صلاحیت به این موضوع پرداختهاند که این رویکردها نیز میتواند در ارزشیابی عملکرد به کار برده شود. از جمله میرحسینی و همکاران در پژوهشی مدل صلاحیت حرفهای معلمان تربیت بدنی در ایران را طراحی نمودند(میرحسینی و همکاران، 2019). روش این پژوهش آمیخته اکتشافی بوده و با مصاحبه با خبرگان و پیادهسازی و کدگذاری مصاحبهها به یازده مؤلفه(آموزشهای تخصصی، ویژگیهای شخصی، علاقهمندی، توجه به تفاوتها، دانش و مهارت تخصصی، نقش انگیزهدهنده خلاقیت، الگو بودن، ارتباطی، راهنماییدهنده و ایمنساز) و چهار بعد (صالحیت رفتاری، عاطفی، شناختی و مهارتی) گروهبندی شدند.
به عنوان نمونهای دیگر از مؤلفههای ارزشیابی معلمان، میتوان به مدل دانشگاه کمبریج در سال 2015 اشاره کرد که شامل مؤلفههای زیر میباشد:
داشتن اعتماد به نفس در آموزش موضوع خود با درگیر کردن هر دانشآموز در یادگیری، مسئولیتپذیری و پاسخگویی با رعایت احترام به دیگران، بازخورد معلم به شاگردان از میزان پیشرفت آنها، تدریس خلاقانه و درگیر کردن اجتماعی عقلانی و حرفهای دانشآموزان در کلاس درس، اندازهگیری دستاوردهای موفقیت دانشآموزان و گزیده آثار و کارهای معلم.
در مدلی که در سال 2014 در دانشگاه دورهام تهیه شده است، مؤلفههای زیر برای ارزشیابی معلمان مورد توجه قرار گرفته است:
دانش محتوایی معلم، کیفیت و مهارت آموزش و درگیرکردن دانشآموزان در کلاس با محتوای درسی، جو کلاس، مدیریت کلاس، اعتقادات و باورهای معلم و رفتار حرفهای او در تأثیرگذاری بر دانشآموز(حسینی و همکاران، 1399).
رونالد بِرک از دانشگاه جان هاپکینز آمریکا، امتیازدهی توسط دانشآموزان را معیاری میداند که به عنوان معیار اصلی و غالباً تنها معیار عملکرد تدریس در در 50 سال گذشته در کالجها و دانشگاهها به کار رفته است. ایشان بیان میدارند که اخیراً(مقاله بِرِک در سال 2009 انتشار یافته است) که روندی به سوی تکمیل این امتیازدهیها با منابع دیگر داده دیده میشود. هدف از این افزودن و تقویت منابع ارزیابی، گسترش و عمیقبخشی به شواهد میباشد. بِرِک بیان میدارد که نیم قرن است که بازخورد با منابع چندگانه یا ارزیابی 360 درجه(multisource feedback (MSF)) در مدیریت و صنعت مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین این روش طی یک دهه در پزشکی بالینی استفاده شده است. به نظر میرسد این روش بهترین تناسب را با ارزیابی کارآیی تدریس و حرفهایگری دارد.
منابع فصل دوم
نخعی، حسن. (1395). تحلیل و نقد برنامهی ارزیابی عملکرد معلمان مقطع ابتدایی ناحیه ۲ زاهدان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه سیستان و بلوچستان.
حسینی، سید محمد، و همکاران(1399)، تدوین و طراحی مدل ارزشیابی عملکرد مبتنی بر شایستگی معلمان دبیرستانی در ایران؛ کاربست رویکرد ترکیبی، مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، دوره 13 ،شماره 2( پیاپی 25 ،)پاییز و زمستان 1399 ،236-195. https://dorl.net/dor/20.1001.1.24235261.1399.13.2.7.4
Mirhossseini, F., Najaf, A., Saffari, M. (2019). The Modeling of professional competence of Iranian physical education teachers. Research on Educational Sport, 7(17), 17-34. doi: 10.22089/res.2019.5964.1480
Berk, R. A. (2009). Using the 360 multisource feedback model to evaluate teaching and professionalism. Medical teacher, 31(12), 1073-1080.
- ۰۱/۰۵/۰۷